PENITI-BANGSA

Authors

Teguh Pribadi Ikhsan Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
Anang Kukuh Adisusilo Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
Nonot Wisnu Karyanto Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
Lestari Retnawati Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
Udik Pudjianto Balai Besar Penjaminan Mutu Pendidikan (BBPMP)

DOI:

https://doi.org/10.30742/PENITI-BANGSA.v2i22024.414

Keywords:

Assemblr Studio, learning media, Raudlatul Jannah, Augmented Reality

Abstract

Learning media is an essential component that supports the success of the learning process, as it influences learning activities and collaborates to achieve educational goals. The elementary school teachers at SD Raudlatul Jannah possess a strong potential in mastering information technology, particularly in creating learning media to enhance classroom activities. This community service activity employs the Multimedia Development Lifecycle (MDLC) method, which integrates various media such as images, animations, audio, and video, focusing on multimedia applications. The PkM team conducted six tests to develop learning media using Assemblr Studio based on Augmented Reality. These tests examined how participants could create educational media by following steps like starting a new project, adding objects, incorporating interactions, building scenes, adding text, and publishing the application

Author Biographies

  • Anang Kukuh Adisusilo, Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

    Informatics

  • Nonot Wisnu Karyanto, Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

    Informatics

  • Lestari Retnawati, Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

    Informatics

  • Udik Pudjianto, Balai Besar Penjaminan Mutu Pendidikan (BBPMP)

    Balai Besar Penjaminan Mutu Pendidikan (BBPMP)

References

Aghni, R. I. (2018). FUNGSI DAN JENIS MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PEMBELAJARAN AKUNTANSI. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1). https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173

Ambarwati, P., & Darmawel, P. S. (2020). IMPLEMENTASI MULTIMEDIA DEVELOPMENT LIFE CYCLE PADA APLIKASI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK ANAK TUNAGRAHITA. Majalah Ilmiah UNIKOM, 18(2), 51–58. https://doi.org/10.34010/miu.v18i2.3936

Keumala, M. F., Hartinah, S., & Suriswo, S. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Microsite Mata Pelajaran Informatika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Fase E SMK. Journal of Education Research, 5(3), 4115–4120. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1567

Lino Padang, F. A., Ramlawati, R., & Yunus, S. R. (2022). Media Assemblr Edu Berbasis Augmented Reality Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Sistem Organisasi Kehidupan Makhluk Hidup. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 6(1), 38–46. https://doi.org/10.33369/diklabio.6.1.38-46

Listiawan, T., Hayuningrat, S., & Anwar, M. K. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis augmented reality pada materi bangun ruang. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 8(2), 1–10. https://doi.org/10.29100/jp2m.v8i2.3637

Maenah, M., Taufiqulloh, T., & Sudibyo, H. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. Journal of Education Research, 5(3), 3272–3282. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1452

Mustaqim, I. (2016). PEMANFAATAN AUGMENTED REALITY SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 13(2). https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v13i2.8525

Nasution, N., Darmayunata, Y., & Wahyuni, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini berbasis Augmented Reality. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6462–6468. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3408

Puspita Nilamsari, D., & Parma Dewi, I. (2023). Rancang Bangun Media Assemblr Edu Berbasis Augmented Reality Mata Pelajaran Dasar-Dasar Teknik Elektronika. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/voteknika/index

Rizal, M. H., & Nur Ikhsan, A. (2022). Konstruksi Storyline Sebagai Strategi Komunikasi Company Profile PT. Aliyah Perdana Wisata. Jurnal Bahasa Rupa. https://bit.ly/jurnalbahasarupa

Tafonao, T. (2018). PERANAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR MAHASISWA. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Untari, R. S., Hasanah, F. N., Wardana, M. D. K., & Jazuli, M. I. (2022). Pengembangan Augmented Reality (AR) Berbasis Android Pada Pembelajaran Pemodelan Bangun Ruang 3D. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 7(5), 190. https://doi.org/10.17977/jptpp.v7i5.15238

Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 2(1), 23–27. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.77

Downloads

Published

2024-11-30

Issue

Section

Original Article

Categories